גני יהושע

ירקון - מסלול מעגלי

אורך המסלול

כ 10 קילומטרים

מתאים לגילאים מתאים גם למשפחות
מסלול מואר בחושך
מסלול מואר בחושך
רמת הקושי
1
2
3
4
5

בחרנו להציג מסלול מעגלי. אורכו כ-10 ק”מ. אנו ממליצים לחנות בקצה המזרחי של שיכון בבלי (סוף רחוב קוסובסקי), שם נמצא מגרש חניה גדול.

למי מתאים המסלול?

מתאים גם למשפחות

תיאור המסלול

המסלול (המספרים תואמים את המסומן במפה)

מרחבת החניה (1) בקצה המזרחי של שיכון בבלי נרכוב בגדה הדרומית של הירקון למקום שבו נשפך נחל איילון לירקון. גשר ראש ציפור, בנתיבי איילון, חוצה מעלינו את שני הנחלים. בצדו המערבי של גשר הכביש עושה זאת גם גשר המיועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים. נרד באמצע הגשר ליער ראש ציפור (2), השוכן בלשון היבשה שבין שני הנחלים.

קק”ל החלה בנטיעת היער בשנות ה-50 של המאה ה-20, המשיכה במלאכה גם בשנות ה-80, וממשיכה לטעת עצים ביער גם היום, ובהם אלוני תבור, אלה אטלנטית וכליל החורש. שמו של היער נגזר מצורתו במפה. היער נמצא בין הירקון לנחל איילון וקצהו מזכיר ראש של ציפור.

שביל מעגלי שסללה קק”ל ביער ראש ציפור הוא מסלול פופולרי לרכיבת כביש מהירה. אנו נרכוב בו כמנהג המקום נגד כיוון השעון, וניצמד לימין כדי לאפשר לרוכבים המהירים לעקוף אותנו בבטחה. אנו רוכבים בשביל הסלול במקביל לנחל איילון, ומתעקלים אתו שמאלה.

 

אל תל גריסה (גבעת נפוליון)

כ-100 מ’ לאחר העיקול נמצא שלט המפנה אותנו ימינה (דרומה) לשביל כורכר אל תל גריסה (3). השביל יוליך אותנו לגיחה קצרה אל ראשו של תל גריסה (לגבעת נפוליון). גיחה זו מציבה בפנינו כמה קטעי רכיבה אתגריים (מי שרוצה לוותר על גיחה זו מוזמן לדלג על הפסקה הבאה ולהמשיך הלאה, על פי התיאור). מי שלא נרתע מהאתגר ירכוב בשביל הכורכר עד למרגלות הגבעה. ניתן לקשור את האופניים ולטפס ברגל או לעלות עם האופניים.

מן הסתם תשמחו לדעת שהמדרון התלול שאתם נאלצים להתגבר עליו הוא תוצאה של חומה וחלקלקה (עיבוי החומה כלפי חוץ בשיפוע תלול) שנוצרה בתקופת הברונזה התיכונה, לפני כ-4,000 שנה. המיקום האסטרטגי של תל גריסה בין ירקון ואיילון סיפק את התנאים לקיומה של עיר משגשגת באותם ימים. בחפירות אוניברסיטת תל אביב התגלו מתקופה זו ארמון המושל ומפעל מים בדמותו של פיר עגול חצוב בסלע, בקוטר 6 מ’. גרם מדרגות לולייני יורד לקרקעית הפיר, שנראה היטב גם במערבו של התל, ממש המקום שמזמין אותנו לעלות ממנו. גם מי שלא מתעניין בארכאולוגיה ייהנה מן התצפית המרהיבה שבראש התל.

 

אל שבע טחנות

נחזור מתל גריסה בדרך שבאנו למסלול הקפת ראש ציפור, שממנו יצאנו. נמשיך לרכוב בשביל הסלול עד לפינה הצפונית-מזרחית של החורשה (4), ושם נפנה ימינה וכמעט מיד שמאלה לכיוון גשר שבע טחנות (5). במתחם נערכו חפירות ארכאולוגיות שחשפו ברכה מרכזית גדולה. סכר שנבנה בירקון הטה חלק ממי הנהר אל הברכה המרכזית, וממנה זרמו המים אל שלושה מבני טחינה שהוקמו בגדותיה. כל מנהרה הפעילה יחידת טחינה אחת או שתיים. במבנה הגדול, המערבי, פעלו במאה ה-20 שבע יחידות טחינה, ומכאן כינויו של האתר “שבע טחנות”. במבנה הדרומי פעלו שתי יחידות טחינה וכך גם במבנה הצפוני, הצמוד לגדת הנחל. מכלול הטחנה נבנה על שרידי טחנות קמח קדומות, צמוד לגשר קשתות עתיק שחצה את הירקון. בימינו השתמרו הברכה, יסודות המבנים, מערך הובלת המים והסכר, המשמש כבעבר גשר לחציית הירקון. תושבי הכפר הדל ג’רישה, ששכן כאן בעבר, עבדו כשכירים בהפעלת הטחנה, שפעלה עד 1936. מהכפר לא נותר כיום שריד.

 

פארק הירקון – הגדה הצפונית

נחצה את הסכר לגדה הצפונית של הירקון. נתרחק מעט מהנחל אל האגם של פארק הירקון (6) ואחר כך נפנה שמאלה (מערבה) בשביל סלול שעובר במקביל לגדר של הצפארי (7). רכבו בזהירות – זהו מעבר צר בעל שדה ראייה לקוי. בהמשך השביל הופך סלול וברור. שימו לב להפרדה בין נתיב האופניים לנתיב הולכי הרגל. השתדלו לרכוב בימין נתיב האופניים, אך גלו הבנה וסובלנות לשאר באי הפארק, שלא תמיד מקפידים על כך, בדרך כלל מחוסר מודעות.

בדרכנו מערבה נעבור לשמאלו של אגם קטנטן (8). אם יש אתכם ילדים, הם ישמחו לבחון מקרוב את הברווזים הגרגרנים הרבים שדרים בו, כמו גם את הנוטריות וצבי המים – טבע בלב העיר. נחלוף מתחת לגשר הירקון ונגיע למתחם הספורטק (9). אם יש לכם זמן פנוי תוכלו לעצור למשחק כדור, לאימון במתקני הכושר הרבים או להתבוננות במטפסים על הקיר.

אחרי הספורטק נעבור מתחת לשני גשרים כמעט צמודים, המובילים לרחוב אבן גבירול. החלל האקוסטי שמתחת לגשר המזרחי חביב מאוד על נגנים מזדמנים. הלאה, בהמשך הגדה הצפונית, נמצא גן הבנים (10). על עמודי האבן השחורים רשומים שמות בני תל אביב שנפלו במערכות ישראל.

 

שפך הירקון ותל קודאדי

אתם כבר “מריחים” את הים. עוד כמה דיוושים קלים ואנחנו חולפים על פני מרכז השיט. לאחר מכן נחצה את הירקון ונרכב מעט בגדה הדרומית, עד לגשר האחרון שעל שפך הנהר (11). ב-1937 החל פנחס רוטנברג בהקמת תחנת הכוח רדינג בגדה הצפונית של הירקון. לקראת הקמת התחנה נחנך הגשר החוצה את שפך הירקון. הגשר שימש לתנועת כלי רכב עד שנות ה-70. עתה, לאחר שיפוצו, הוא משמש הולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד.

בין עיקול הירקון וחוף הים נוצר חצי אי קטן הידוע בשם “חצי האי הירקוני”. ב-1932 הקימו כאן את אצטדיון המכבייה, שאירח את המכבייה הראשונה ואת המכבייה השנייה. ב-1934 פתח את שעריו במקום “יריד המזרח”, שמשך אליו את רחוב דיזנגוף וביסס אותו מבחינה מסחרית. ב-1938 נבנה בחלקו הדרומי של חצי האי הירקוני נמל תל אביב, שפעל עד 1965.

בזמן ההכנות להקמת המגדלור של נמל תל אביב (1934) התגלו באתר חלקי מבנים עתיקים. חפירות שנערכו זמן קצר אחר כך חשפו את שרידיהן של שתי מצודות. החוקרים קבעו את זמנה של המצודה הקדומה יותר למאות העשירית עד התשיעית לפני הספירה. המצודה השנייה, שנבנתה על יסודות המצודה הקדומה, פעלה מסוף המאה התשיעית ועד 732 לפני הספירה. בשנה זו ערך תגלת פלאסר השלישי, מלך אשור, מסע מלחמה נגד פלשת. לדעת החוקרים נהרסה המצודה במסע זה.

עמוד השיש שבמקום מנציח את צליחת הירקון בידי כוחות הצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. חטיבה 157 של הצבא הבריטי חצתה כאן את הנהר וכבשה את עמדות הצבא הטורקי, שהתבצר מצפון לירקון.

 

הדרך חזרה

לפני שחוזרים אפשר להמשיך צפונה בטיילת החדשה שלחוף תל ברוך, מרחק רכיבה של כ-3 ק”מ. אפשר גם לבלות בנמל תל אביב. אבל לכל דבר יש סוף ועתה עלינו לחזור.

נעשה זאת לאורך הגדה הדרומית של הירקון. מול מועדון השיט נגלה אנדרטה צנועה (13) המנציחה את כ”ג יורדי הסירה – לוחמי ה”הגנה” שיצאו במאי 1941 לחוף לבנון ולא שבו ממשימתם. הלוחמים התאמנו בשפך הירקון ולכן האנדרטה מוצבת כאן.

הגדה הדרומית של הירקון, מגשר אבן גבירול ועד שיכון בבלי, מאופיינת בשביל רחב ונוח. לאורכה תמצאו פינת חי ומתקני שעשועים לילדים, שילוו אתכם לרחבת החניה שבה חונה הרכב.

המסלול בוצע עם TwoNav – מכשיר ניווט לאופניים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק ואיל ענבר

מפות: באדיבות איל ענבר וחברת גני יהושע

מפת המסלול

המסלול הכתוב